Copray

Vlees, kweekvlees én alternatieven

Het Amerikaanse Tyson Foods vormde zich om van pluimveevleesbedrijf tot vleesbedrijf en vervolgens tot foodbedrijf. De onderneming heeft de afgelopen maanden aandelen genomen in bedrijven die kweekvlees en plantaardige eiwitproducten maken. Innovatie is voor Tyson Foods het sleutelwoord.

Tyson Foods is één van de grootste voedingsmiddelenbedrijven in de wereld met in 2017 een omzet van 38,3 miljard dollar (31 miljard euro). De onderneming heeft meer dan 122.000 werknemers met 48 productiefaciliteiten voor de verwerking van pluimveevlees, 12 voor rundvlees, 9 voor varkensvlees en 42 voor maaltijden. Van origine is Tyson een pluimveevleesbedrijf, maar nu vormt rundvlees 38 procent van de omzet, gevolgd door pluimveevlees met 30 procent en maaltijden (‘prepared foods’) met 20 procent.

“Tyson Foods transformeert van een onderneming met sterke wortels in het pluimvee naar een modern foodbedrijf dat de status quo in de sector uitdaagt. Consumenten verwachten vandaag de dag meer van voedingsmiddelenbedrijven en wij pakken die handschoen op. We combineren onze schaalgrootte met onze kunde om de voeding te maken die mensen willen.” Bestuursvoorzitter en CEO Tom Hayes van Tyson Foods maakte in februari op een congres duidelijk dat Tyson Foods klaar is voor de toekomst. Innovatie is daarbij het sleutelwoord. Het gaat niet alleen om eigen research & development, maar ook om radicale innovatie van partners.

Tyson Ventures

Tyson Foods richtte twee jaar geleden Tyson Ventures op. De participatiemaatschappij kreeg 150 miljoen euro tot zijn beschikking voor minderheidsaandelen in innovatieve bedrijven. Doel is om te investeren in bedrijven die baanbrekende technologieën en producten ontwikkelen, die op een duurzame manier de groeiende wereldbevolking kunnen voeden. Tyson Ventures heeft twee pijlers: duurzaamheid en wat het bedrijf noemt ‘the Internet of Food’. Bij duurzaamheid doelt Tyson op alternatieve eiwitten, bestrijding van voedselverspilling, voedselveiligheid en voedselzekerheid. Onder The Internet of Food vallen onder meer de analyse van big data om de food supply chain beter te informeren over vraag en voorkeur van consumenten; sensoren om de supply chain te monitoren; en nieuwe verdienmodellen met behulp van digitale kanalen en social marketing.

Beyond Meat

Tyson Ventures nam direct al in 2016 een aandeel van 5 procent in de producent van groene eiwitten Beyond Meat. Afgelopen december vergrote Tyson het aandeel in het bedrijf. “De wereldwijde vraag naar alle eiwitbronnen blijft hoog en het is onze passie op een duurzame manier aan die vraag te voldoen”, zei Justin Whitmore, bij Tyson Foods verantwoordelijk voor de strategie van het concern en voor duurzaamheid bij die gelegenheid. De eerste investering moest uitbreiding van het productassortiment en de distributie mogelijk maken. De meest recente kapitaalsinjectie wordt besteed aan onder meer uitbreiding van de productie en R&D.

Beyond Meat maakt producten met onder meer erwteneiwit-isolaat voor retail en foodservice. In supermarkten gaat het om koelverse en diepvriesproducten. Tot de productrange behoren burgers, reepjes en gehakt. Binnenkort komen daar worsten in diverse smaken bij. De Beyond Burger bevat 20 gram eiwit. Het product bevat niet alleen geen vlees, maar ook geen zuivel en is dus veganistisch. De ingrediënten zijn niet genetisch gemodificeerd. Vleesvervangers zijn vaak op basis van het hoogwaardige soja-eiwit, maar soja is eveneens een allergeen. In de Beyond Burger zit dan ook geen soja, maar ewteneiwit.

Memphis Meats

Tyson gelooft in groene eiwitten maar ook in kweekvlees. Eind januari 2018 nam de onderneming namelijk een aandeel in Memphis Meats, een start-up die werkt aan ‘cultured meat’, geproduceerd door de vermenigvuldiging van dierlijke cellen in het lab. Eerder maakten onder anderen investeerders als Bill Gates en Richard Branson, en een bedrijf als Cargill met financiële injecties al duidelijk toekomst in het kweekvleesbedrijf te zien. Memphis Meats wil met de investering het team uitbreiden en zo de productontwikkeling versnellen.

Innovatielab

Tyson Foods zelf richt zich ook meer en meer op innovatie. Nog dit jaar wordt het nieuwe merk Green Street gelanceerd, met een lijn kant-en-klaarmaaltijden met 100 procent plantaardige eiwitten. Maar Tyson blijft ook aandacht houden voor de dierlijke eiwitten, onder meer door een moderniseringsslag van de ‘1 billion dollar brands’. Zo worden dit voorjaar onder de merknaam Hillshire Farm snacks, salades en wraps met vlees voor het lunchmeat segment gelanceerd. Bovendien gaat Tyson nauw samenwerken met het Mexicaanse specerijenmerk Tajin.

Het bedrijf heeft bovendien in Chicago een lab opgezet dat innovaties moet versnellen. Bij het lab zijn naast productontwikkelaars koks, wetenschappers en experts van de supply chain betrokken. Die moeten ervoor zorgen dat nieuwe producten zes maanden na het eerste idee al op de markt gebracht kunnen worden. Als eerste wordt Yappah ontwikkeld, een lijn eiwitrijke snacks met ingrediënten van reststromen.

Tyson Foods laat met de nieuwe koers zien niet voor één gat te vangen zijn. De onderneming ziet kansen met vlees en aanpalende segmenten. Het bedrijf omschrijft zich als ‘A modern, protein-focussed, multi-national food company’.


Start-up incubators

Naast het eigen lab en de participaties heeft Tyson nog een andere strategie om te innoveren. Medio februari werd de samenwerking met de start-up incubators ‘Plug and Play’ en ‘1871’ aangekondigd, gevestigd in respectievelijk Silicon Valley en Chicago.

 


Combisteamer en maaltijden

Participatiemaatschappij Tyson Ventures richt zich ook op nieuwe business modellen. Daarvan getuigt de deelname in Tovala die begin februari werd bekendgemaakt. Tovala is een bedrijf dat kleine, via wifi met het internet verbonden combisteamers voor consumenten op de markt brengt én de bijbehorende premium verse maaltijden levert. De maaltijden worden thuis afgeleverd. Door de code op de verpakking voor de scanner van de steamer te houden, weet het apparaat hoe de maaltijd moet worden bereid.

 


Verkoop pizza-business

De focus op eiwitten betekent dat andere onderdelen niet meer bij de onderneming passen.  Eind maart zette Tyson Foods de pizzabodems met twee productielocaties in de etalage. De tortillaproductie wordt niet verkocht.

 

Dit artikel is verschenen in meat&co van 8 mei 2018

Download meat&co