Copray

Grote drukte was er op PLMA’s World of Private Label bij de stand van Vivera, waar de een week eerder bij Tesco in Groot-Brittannië gelanceerde vegetarische steak te proeven was.

Volgens Vivera waren sommige supermarkten binnen een dag uitverkocht. “Het loopt bijzonder goed. In een paar dagen zijn er bij Tesco 40.000 verpakkingen over de toonbank gegaan. Het betekent dat we zullen moeten opschalen”, zegt hoofd sales Richard Jansen van het bedrijf uit Holten tegen meat&co.

De veggie steak werd als eerste in Groot-Brittannië gelanceerd, een groot land met bovendien een grote vraag naar vegetarische producten. Vanaf 11 juni komt het plantaardige product ook in Nederland in het schap te liggen bij de supermarkten van Albert Heijn, Jumbo en de Superunie-leden. Dezelfde dag start ook Carrefour in België met de verkoop van de plantaardige steak.

Twee jaar ontwikkeling

Productontwikkelaars bij Vivera hebben twee jaar aan de veggie steak gewerkt. Het duurde lang voordat de textuur en de sappigheid naar tevredenheid waren. Jansen: "Toen de textuur onder controle was, kostte het nog veel tijd om de puntjes op de 'i' te zetten. Chef-kok Erik de Mönnink van De Swarte Ruijter, het restaurant met één Michelin-ster bij ons in het dorp, heeft ons geholpen met de smaak.”

Mainstream

De steak bestaat voornamelijk uit tarwe, maar er zit ook een beetje soja in. Vivera springt met het product in op de behoefte aan een lap plantaardig vlees, maar doet dat wel met een product met diverse allergenen. Jansen: “Ervoor zorgen dat vegetarische producten mainstream worden is belangrijker dan allergeenvrije producten maken. Allergeenvrije producten leveren we trouwens ook.”

De machines voor de verwerking van het product ontwikkelde Vivera deels zelf en deels samen met partners.

De beurs PLMA's World of Private label werd 29 en 30 mei 2018 gehouden in RAI Amsterdam.

meat&co

De veggie steak van Vivera.

meat&co

De bereiding van de steaks op de PLMA-beurs.