‘Wie eens werkt met Backsaver wil nooit meer zonder’
Maandag 30 september 2019
Het is de missie van Backsaver om de medewerkers in productielijnen voedingsmiddelen gemakkelijker te laten tillen en kiepen. Om ruggen te sparen en zo te zorgen voor blije werknemers in een geoptimaliseerde productielijn. Bram zit vol plannen voor de toekomst. Ergonomisch werken is overal een issue. Ook in Polen, Roemenië, Azië en Zuid-Amerika. Backsaver gebruikt dan ook niet zomaar de slogan ‘Work hard, lift smart’. “Wij willen dat iedereen die voedingsmiddelen verwerkt en waarbij getild of gekiept wordt, automatisch aan Backsaver denkt. We hebben dus nog een hele weg te gaan. Maar we zijn er trots op dat we als familiebedrijf inmiddels al een forse internationale groei hebben doorgemaakt met de oplossing die dertig jaar geleden mijn vader heeft bedacht”, vervolgt Bram.
Derde generatie
De broers Bram en Tom vormen de derde generatie Van Oirschot aan het roer bij Backsaver in Boxtel, dat de afgelopen zeventig jaar een ijzersterke reputatie binnen de internationale vleesverwerkende industrie heeft opgebouwd. Het bedrijf werd in 1948 opgericht onder de naam Van Oirschot RVS. “Opa is er ooit mee begonnen en ons pa heeft het in de jaren ’70 samen met zijn broer Rini overgenomen”, vertelt Bram, die leidinggeeft aan de marketing en sales. De tongval verraadt zijn Brabantse oorsprong. Van origine is het een maatwerkbedrijf dat roestvaststalen oplossingen ontwikkelde voor vooral slachthuizen en vleesverwerkers. Tegenwoordig is Van Oirschot RVS onder de naam Backsaver voornamelijk internationaal actief. “Ons pa, Harrie, heeft in 1989 al de eerste Backsaver als maatwerkproject ontwikkeld. Ik zat al een aantal jaren bij het bedrijf als lasser en werkvoorbereider toen we het van hem overnamen”, vervolgt Tom, die net als zijn broer Bram werkbouwtuigkunde heeft gestudeerd en leidinggeeft aan de productie. Vader Harrie loopt nog bijna dagelijks binnen en ziet naar tevredenheid hoe zijn zoons het bedrijf hebben doorontwikkeld. Bram: “Ik ben hier in 2003 begonnen en heb direct gezegd: ‘We kunnen veel meer halen uit Backsaver.’ Daarom zijn we ons óók meer op de internationale markt gaan richten. Na onze eerste deelname aan IFFA in 2010 is het steeds harder gaan lopen, mede doordat we daar op dag één onze dealer voor Australië hebben leren kennen. Sindsdien staan we met Backsaver op alle toonaangevende beurzen. Onze kantelaars en liften bevinden zich in een prijscategorie die voor veel bedrijven te betalen is zonder dat er een lening voor afgesloten hoeft te worden.”
Klant centraal
Backsaver maakt circa vijftien basismodellen, maar levert vrijwel altijd maatwerk. Als een bepaalde machine wordt opgevraagd, gaan ze altijd in overleg met de klant omdat ze willen weten voor welke toepassingen het bedrijf de kantelaar wil gebruiken. Maatwerk is de toegevoegde waarde van Backsaver. “Wij vinden het heel belangrijk dat de klant er blij mee is. Welke producten verwerkt jouw bedrijf? Hoeveel producten wil je draaien per uur of per dag en wil je een Backsaver waar je personeel naast of juist voor gaat staan? Hoe ziet de productielijn en -locatie eruit? Wij beschikken over veel ervaring en denken dus mee met de klant.”
Eén van de eerste bakkenkiepers staat bij Encebe Vleeswaren (onderdeel van Vion Food Group). “Wij onderscheiden ons door onze prijs/kwaliteitverhouding en de robuustheid van de machines. Ze zijn simpelweg niet kapot te krijgen. Hoe we dat doen? Door gericht over te calculeren, een gedegen constructie, het gebruik van supersterk materiaal.” Duurzaamheid is bij Backsaver een vanzelfsprekendheid. Sommige machines draaien al dertig jaar in een productie mee. “Die komen alleen bij ons terug voor regulier onderhoud.”
‘We lift your business’
Backsaver levert inmiddels in 55 landen kantelaars en liften voor normwagens, vaten, pallets, vleeskuipen plus verschillende liftsystemen die het leven van het personeel een stuk eenvoudiger maken. Daarbij wordt telkens weer de hoogst mogelijke klanttevredenheid nagestreefd. “Ons motto is niet voor niets ‘We lift your business’. Het staat voor wat we doen. Letterlijk, want het lift, kantelt en kiept, maar ook figuurlijk, omdat het personeel blijer en het bedrijf gezonder is en er beter geproduceerd kan worden”, verzekert Bram. “De mensen die ermee moeten werken, werken vaak keihard. Als ze slim gaan tillen, kunnen ze nog beter en dus nog efficiënter werken. Onze machines dragen bij aan een ergonomische werkwijze en zorgen daarmee voor een hoger werkgemak en werkplezier. Je verwacht het misschien niet, maar ook in Nederland en België komen we nog steeds bij productiefaciliteiten waar het personeel moet bukken om al het vlees voor de verwerking uit een bak te tillen. De hele dag door.”
Doorontwikkelen
Backsaver biedt kantelaars en liften in diverse uitvoeringen en voor uiteenlopende doeleinden. Het Nederlandse merk maakt machines voor verschillende soorten bakken. De machines zijn er in diverse uitvoeringen. Variabelen zijn de storthoogtes, gewicht, kantelhoek (0 tot 125 graden), handmatig verplaatsbaar of juist als vaste installatie. Backsaver bouwt kantelaars voor bakken tot circa 1500 liter. “Maar wat voor bak, wagentje of pallet er ook getild en gekanteld moet worden, we vinden altijd de juiste oplossing”, zegt Tom. Backsaver blijft zich dan ook continu doorontwikkelen en later dit jaar wil het merk een nieuwe normwagenlift en een palletlift, waar de pallets aan de ene kant ingezet kunnen worden en aan de andere kant weer uitgehaald kunnen worden, introduceren. Backsaver ontwikkelt alles zelf. “Door het leveren van kwalitatief hoogwaardige machines en onze innovatiekracht zijn we in staat de concurrentie voor te blijven”, vertelt Bram. “De afgelopen tien jaar hebben dat wel bewezen. Naast een goede kwaliteit onderscheiden we ons ook door een goede service en het nakomen van afspraken. Bij ons is er nooit onduidelijkheid over kosten vooraf. Als we zeggen dat we over acht weken leveren, dan doen we dat ook! Ook als een machine bij de concurrent goedkoper is, kiezen ze graag voor ons.”
De ‘ST, Standaard kantelaar’ is het belangrijkste model van Backsaver. Een basismodel waar klanten op (door) kunnen bouwen. De ene keer wat hoger, de andere keer een andere hoek. “Als we weten wat een klant wil, maken we een specifiek 3D-model voor we met de productie starten. We weten uit de praktijk dat klanten overtuigd raken van onze machines op maat, door ze aantal dagen op proef te hebben. Klanten en medewerkers willen vaak na een paar uur niet meer zonder werken”, besluit Bram.
Meer informatie of een Backsaver op proef? Van Oirschot RVS/Backsaver, tel. +31 (0)411 689 372, www.backsaver.nl