×

Verspilling van vlees en vis in supermarkt stijgt licht

Wednesday July 02, 2025
Back to overview
Share this article
Voedselverspilling in supermarkten is afgelopen jaar voor het eerst gestagneerd. Ten opzichte van de eerste meting in 2018 wordt er nog steeds 33% minder verspild, daarmee blijft de retail de sector met de sterkste daling van voedselverspilling.
 
De resultaten komen uit het jaarlijks onderzoek dat is geïnitieerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en gefinancierd door het ministerie van LVVN. Het werd uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten.
 
Werk aan de winkel
Het feit dat de daling dit jaar niet doorzet heeft voor een deel te maken met een verbeterslag op de data. Die is nu veel exacter, wat leidt tot verbeterde inzichten. En hoewel broodverspilling verder gedaald is, is de verspilling van vlees enigszins gestegen ten opzichte van 2023. In totaal komt de totale verspilling uit op 0,92% van het inkoopvolume in 2024, waar dat in 2023 0,89% was.
De cijfers laten zien dat het meeste laaghangende fruit waarschijnlijk wel geplukt is. Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: “Supermarkten werken hard aan het terugdringen van voedselverspilling met bijvoorbeeld dynamisch afprijzen richting de uiterste houdbaarheidsdatum, aanbieden brood van gisteren, slimmer bestellen en het verlengen van de houdbaarheid van versproducten. Jaar na jaar boekten zij dan ook flinke resultaten. Uit de resultaten van dit jaar blijkt dat het moeilijker wordt. Alle relatief gemakkelijke stappen zijn gezet, nu zullen complexere oplossingen gevonden moeten worden om impact te kunnen blijven maken.”
 
Vleesverspilling heeft meeste impact
De verspilling van vers vlees en verse vis is enigszins gestegen ten opzichte van 2023, van 1,4 naar 2,0 procnet. De huidige cijfers zetten de lijn sinds 2018 logischerwijs voort. Zeven jaar geleden werd nog bijna drie procent vlees en vis verspild door de retail. CBL-directeur Marc Jansen: “Wij zijn blij dat de voedselverspilling in de supermarkt ruim onder de 1% zit. Wij willen namelijk zuinig omgaan met voedsel. Omdat de productie van vlees een relatief hoge footprint heeft, is het extra zonde als dit verloren gaat. Daarom besteden supermarkten veel aandacht aan de inkoop en voorraadmanagement van vlees. We hopen en verwachten dit volgend jaar ook weer terug te zien in de cijfers.”
 
Online boodschappen
Aan de monitor werkten 11 partijen mee: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet (nieuw), Jumbo, Lidl, Plus, online supermarkten Picnic en Crisp (nieuw) en maaltijdbox leverancier Hello Fresh. Samen beslaan de supermarkten circa 90% van de markt. Door de deelname van de drie online partijen Picnic, Crisp en Hello Fresh plus de online cijfers van een van de reguliere supermarkten is er nu ook een goed beeld van de online retail. De verspillingscijfers liggen daar een stuk lager.