Nepluvi: 'Gaan vertellen hoe pluimveesector er écht uitziet'
Tuesday February 18, 2020
In het radioprogramma ‘1 Op 1’ op NPO Radio 1 maakte Oplaat afgelopen week bekend dat de sector 200.000 euro heeft uitgetrokken voor deze campagne. Vanuit de Europese Unie (EU) kan Nepluvi nog eens rekenen op 800.000 euro subsidie. “Onze campagne is erop gericht om ondernemers in onze industrie te laten vertellen hoe de sector er écht uitziet. Als mensen door deze campagne meer vlees gaan eten, is dat een mooie bijvangst, maar de doelstelling is: Transparant zijn. Laten zien hoe we voedsel produceren. Van gangbare kip, tot biologisch en langzaam groeiende vleeskippen. Deze campagne sluit ook naadloos aan bij regeringsbeleid.”
‘Voedingscentrum is betuttelend’
Want er leven nogal wat misvattingen over de pluimveeverwerkende industrie, weet Oplaat. “Sinds 2008 is antibiotica met 72% gereduceerd. Het wordt ook alleen maar curatief toegediend. Toch horen we in de media nog regelmatig andere geluiden. Zoals er ook veel misvattingen zijn over dat biologisch per definitie beter zou zijn dan gangbare kip. Maar een beste kip bestaat helemaal niet.” Hij vervolgt: “Het gaat erom dat de consument geboden wordt wat hij of zij wil. Regelmatig worden er discussies gevoerd over een vleestax, maar niet iedereen kan zich duurdere kip veroorloven. Want laten we duidelijk zijn, er is niks mis met vlees eten. De vleesconsumptie in Nederland is ook helemaal niet overdadig (Voedingscentrum wil dat Nederlanders teruggaan van 700 naar 500 gram vlees eten, red). Ik vind de boodschap van het Voedingscentrum vooral betuttelend. Ik kijk liever naar de wereld om ons heen. In Nederland wordt per jaar 22 kilogram pluimveevlees gegeten (18 kilo kippenvlees, vier kilo overige gevogelte). In omringende landen zoals Duitsland is dat een paar kilo hoger en in Amerika en Canada nog vele malen hoger.”
Campagne
Oplaat schetste op de radio al een beeld van hoe deze campagne eruit gaat zien. “Er komen tv- en radiospotjes en we zullen zeer actief zijn op social media, vooral LinkedIn. Nogmaals, de campagne is erop gericht om ondernemers te laten vertellen hoe pluimvee in Nederland wordt geproduceerd en verwerkt. En als dat betekent dat mensen meer Nederlandse of Europese kip gaan eten (ten opzichte van Braziliaanse en Thaise kip, red.), dan is dat een mooie bijvangst.”