Vion verlaagt CO2-uitstoot van eigen wagenpark
Monday March 22, 2021
Vion.
“Het brandstofverbruik van een trekker wordt grotendeels bepaald door de aerodynamische eigenschappen van de oplegger”, legt Janssen uit. “Hoe beter de aerodynamica, hoe lager de luchtweerstand en daarbij ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de trekker.”
Pilotproject
Met dit verband houden de aerodynamische ontwerpers van Betterflow zich sinds 2014 bezig en maken concrete producten: de perfecte partner voor een pilotproject van Vion. Het verbruik van de trekkers, en daarmee ook de CO2-uitstoot, is afhankelijk van de rijcyclus, de lading en de voertuigconfiguratie. Om het verbruik en de uitstoot te verminderen, ontwikkelden de ingenieurs van de start-up drie specifieke componenten: een bodembekleding, een vleugel aan de voorkant van de oplegger en een achtervleugelsysteem dat automatisch opengaat bij een snelheid van 60 km/h.
Half maart heeft Vion de eerste oplegger met aerodynamische uitrusting in ontvangst genomen.
Vion wil het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van haar wagenpark op de Duitse wegen in de komende jaren met tot wel acht procent verminderen. De noodzakelijke vermindering van het dieselverbruik met gemiddeld 1,8 l/100 km wordt mogelijk gemaakt door een holistisch aerodynamisch systeem voor trekkers met opleggers dat is ontwikkeld door lucht- en ruimtevaartingenieurs van de start-up Betterflow uit Aken. “Met deze 'pilot' voor toekomstgerichte levensmiddelenlogistiek gaan we nu ervaring opdoen. Hierbij streven we ernaar om ons gehele wagenpark geleidelijk om te schakelen”, aldus Sven Janssen, directeur Logistics bij
“Het brandstofverbruik van een trekker wordt grotendeels bepaald door de aerodynamische eigenschappen van de oplegger”, legt Janssen uit. “Hoe beter de aerodynamica, hoe lager de luchtweerstand en daarbij ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de trekker.”
Pilotproject
Met dit verband houden de aerodynamische ontwerpers van Betterflow zich sinds 2014 bezig en maken concrete producten: de perfecte partner voor een pilotproject van Vion. Het verbruik van de trekkers, en daarmee ook de CO2-uitstoot, is afhankelijk van de rijcyclus, de lading en de voertuigconfiguratie. Om het verbruik en de uitstoot te verminderen, ontwikkelden de ingenieurs van de start-up drie specifieke componenten: een bodembekleding, een vleugel aan de voorkant van de oplegger en een achtervleugelsysteem dat automatisch opengaat bij een snelheid van 60 km/h.
Half maart heeft Vion de eerste oplegger met aerodynamische uitrusting in ontvangst genomen.