'Kans groot dat kweekvlees over twee jaar op bord ligt'
Monday March 25, 2019
Mosa Meat. “Steeds meer bedrijven doen mee, omdat ze zich realiseren dat het echt iets is waar ze zich mee bezig moeten houden”, zei Post op ProVeg New Food Conference in Berlijn, de eerste conferentie in Europa ooit over plant-based en cell-based proteïnen als opvolger van traditioneel vlees.
Post (foto) ontwikkelde in 2013 de eerste kweekvleesburgers ter wereld. Hij is van mening dat door de opkomst van clean meat startups de verkoopdatum vroeger kan uitvallen. Eerder werd gedacht dat het nog drie tot vier jaar zou kunnen duren. “Steeds meer bedrijven doen mee. Dit vergroot de kans dat het binnen twee jaar op onze bordjes zou kunnen liggen.”
Bereidheid en acceptatie
Als het zover is, is het publiek dan bereid kweekvlees te eten? Volgens dr. Chris Bryant van de Universiteit van Bath, die zijn laatste onderzoek over de acceptatie van kweekvlees door de consument deelde, neigt het antwoord steeds meer naar ‘ja’. “Bekendheid met kweekvlees stimuleert de acceptatie. Als je iets gezien of gehoord hebt, lijkt het minder eng te zijn en daarmee wordt het steeds meer geaccepteerd. Meer dan 50% van de consumenten heeft nog nooit gehoord van kweekvlees, dus het is zeer waarschijnlijk dat de acceptatie zal stijgen in overeenstemming met de bekendheid”, voegde Bryant toe. “Hoewel de acceptatie door het publiek varieert, afhankelijk van de framing van kweekvlees, wordt het steeds meer geaccepteerd door mannen, jonge mensen en politiek links georiënteerde consumenten.”
Bryant merkte ook op dat het publiek vier belangrijke voordelen van kweekvlees ziet: minder dierenleed, een verlaagde uitstoot van broeikasgassen, beter voor de gezondheid en veiliger om te eten.
Kweekvlees zou binnen nu en twee jaar in de schappen van de winkel moeten liggen. Dat stelt Mark Post, oprichter van
Post (foto) ontwikkelde in 2013 de eerste kweekvleesburgers ter wereld. Hij is van mening dat door de opkomst van clean meat startups de verkoopdatum vroeger kan uitvallen. Eerder werd gedacht dat het nog drie tot vier jaar zou kunnen duren. “Steeds meer bedrijven doen mee. Dit vergroot de kans dat het binnen twee jaar op onze bordjes zou kunnen liggen.”
Bereidheid en acceptatie
Als het zover is, is het publiek dan bereid kweekvlees te eten? Volgens dr. Chris Bryant van de Universiteit van Bath, die zijn laatste onderzoek over de acceptatie van kweekvlees door de consument deelde, neigt het antwoord steeds meer naar ‘ja’. “Bekendheid met kweekvlees stimuleert de acceptatie. Als je iets gezien of gehoord hebt, lijkt het minder eng te zijn en daarmee wordt het steeds meer geaccepteerd. Meer dan 50% van de consumenten heeft nog nooit gehoord van kweekvlees, dus het is zeer waarschijnlijk dat de acceptatie zal stijgen in overeenstemming met de bekendheid”, voegde Bryant toe. “Hoewel de acceptatie door het publiek varieert, afhankelijk van de framing van kweekvlees, wordt het steeds meer geaccepteerd door mannen, jonge mensen en politiek links georiënteerde consumenten.”
Bryant merkte ook op dat het publiek vier belangrijke voordelen van kweekvlees ziet: minder dierenleed, een verlaagde uitstoot van broeikasgassen, beter voor de gezondheid en veiliger om te eten.