Prijsvraag Van Gelder: ludieke naam voor plantbased vleesvervanger

Als ‘burger’ niet meer mag, hoe heet een wortel-pompoenburger dan wél? Dat is nu de grote vraag. Bij het innovatieve groente- en fruitbedrijf Van Gelder uit Ridderkerk is de ironie ze niet ontgaan. “Dat we van het Europees Parlement niet meer naar vlees en vleesproducten mogen verwijzen in de naamgeving van vleesvervangers zal ons eerlijk gezegd ‘worst’ wezen”, aldus Gerrit van Gelder, algemeen directeur van het bedrijf. Van Gelder schrijft een prijsvraag uit om een passende naam te vinden voor plantaardige vleesvervangers.
“De opmars van verse en innovatieve plantaardige producten in ons voedingspatroon toch niet te stoppen is. Anderzijds omdat dit ons de mogelijkheid biedt om met iedereen die wél streeft naar een toekomstbestendige en gezonde voedingsindustrie, op zoek te gaan naar unieke nieuwe namen voor onze heerlijke plantaardige vleesvervangers”, zegt Van Gelder.
Plantaardige, toekomstgerichte producten
Van Gelder is een familiebedrijf met de focus op innovatie en gezonde voeding. Met een langetermijnvisie. Van Gelder vertelt: “Om die reden zijn wij al heel lang bezig met nadenken over – en werken aan – smaakvolle en plantaardige producten ter vervanging van vlees en vleesproducten. Allemaal op basis van groenten en peulvruchten uit het eigen magazijn. Zo ontwikkelden wij bijvoorbeeld een heerlijke paddenstoelenschnitzel en een smaakvolle rookworst waar geen varken aan te pas komt.”
Wat Van Gelder betreft hangt het succes van die producten niet af van de naam, maar van de kwaliteit. “Dus of die worst nou wel of geen worst mag heten, dat zal ons eerlijk gezegd worst wezen, haha!”
Ludieke campagne
Van Gelder had al geanticipeerd op het verbod van het Europees Parlement. Daarom organiseert het bedrijf een namencampagne, waarbij fans en klanten namen mogen insturen voor de verschillende vleesvervangers. “Wij weten dat er onder consumenten die net als wij streven naar een meer plantaardige voedingsindustrie, veel betrokkenheid en creativiteit zit. Daarom nodigen wij iedereen uit om voorstellen te doen, zowel voor individuele producten als voor productcategorieën. En natuurlijk nodigen wij de 720 Europarlementariërs die in al hun wijsheid deze vreemde beslissing hebben gemaakt om ook voorstellen in te sturen!”
Serieus doel, speelse aanpak
Voor Van Gelder draait de actie om meer dan woordkeuze. Gerrit van Gelder: “We staan voor grote uitdagingen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en stikstof. Meer plantaardig eten kan daar aantoonbaar aan bijdragen. Extra wetgeving die heldere communicatie juist bemoeilijkt, helpt niet bij het behalen van die doelstellingen. Met deze verkiezing maken we met een positieve knipoog de discussie concreet en constructief.”
Win een box vol vleesvervangers
Voorstellen kunnen per e-mail verstuurd worden naar datzalonsworstwezen@vangeldernederland.nl. De actie loopt tot 31 oktober 2025. Inzendingen worden beoordeeld door het marketingteam van Van Gelder en PR-bureau MissPublicity. Het meest creatieve antwoord ontvangt een box vol vleesvervangers voor thuis. Gerrit van Gelder: “We staan open voor leuke, gekke, verrassende suggesties, dus leef je uit!”