×

Culinaire wereldsmaken in plantaardige burgers

Woensdag 11 juni 2025
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Schouten Europe, sinds 1990 een vooroploper op het gebied van ontwikkelen van plantaardige producten. Het Nederlandse familiebedrijf, dat zich met name richt op private label en levert aan meer dan 50 landen wereldwijd, slaat met deze lijn een nieuwe weg in. Met het nieuwe concept Wereldburgers breiden zij hun assortiment uit met unieke burgers, volgens de wens van de consument. De Mexicaanse, Italiaanse en Thaise keuken waren een grote inspiratiebron.
 
Met de nieuwe wereldburgers slaat Schouten een andere weg in dan traditionele vleesvervangers. "Consumenten zijn steeds meer op zoek naar plantaardige producten die op zichzelf staan. Door het vergelijk met vlees los te laten, kunnen we unieke smaken en texturen bieden die passen bij diverse culinaire voorkeuren", aldus Mark van Noorloos, marketing manager bij Schouten Europe.
 
Wereldse smaken
Elke burger binnen de nieuwe lijn is geïnspireerd op een populaire wereldkeuken. De Vegan Mexicaanse Burger heeft een pittige smaak, een knapperige bite en een luchtige coating dankzij stukjes tortilla. De burger is rijkelijk gevuld met bonen, mais, paprika en Mexicaanse kruiden, wat zorgt voor een uitgesproken karakter. Een burger met herkenbare ingrediënten is de Vegan Italiaanse burger. Champignons, tomaten, spinazie en een mix van Italiaanse kruiden proef je hierin terug. Ook de Thaise burger smaakt werelds, een kleurrijke vulling met paprika, wortel en een verfijnde specerijenmix maakt deze burger erg smaakvol.
 
“Door ons met dit concept te richten op populaire smaken, verwachten we dat de consument deze producten waardeert. Alle burgers bevatten veel groenten en de krokante coating in combinatie met een zachte binnenkant maakt ze aantrekkelijk voor een brede doelgroep”, aldus Van Noorloos.
 
Focus op variatie en gemak
Volgens Schouten is er een duidelijke verschuiving gaande in het consumentengedrag. Niet de gelijkenis met vlees, maar de smaak, structuur en variatie van plantaardige producten staan nu centraal. Deze zogeheten “Variations-trend” vraagt om producten die passen binnen uiteenlopende keukens, eetmomenten en levensstijlen.
 
De Wereldburgers zijn beschikbaar voor zowel retail als foodservice, en kunnen worden geleverd in diverse verpakkingsformaten, variërend van consumentenverpakkingen tot grootverpakkingen voor de horeca. Schouten biedt ook maatwerkoplossingen aan voor bedrijven die hun eigen plantaardige producten willen ontwikkelen of bestaande producten willen aanpassen aan specifieke wensen.
 
Met deze nieuwe lijn onderstreept Schouten Europe zijn toewijding aan duurzaamheid en innovatie. Het bedrijf blijft zich inzetten voor het ontwikkelen van plantaardige producten die niet alleen bijdragen aan een beter milieu, maar ook inspelen op veranderende eetgewoonten. De Wereldburgers vormen een vervolg in de missie van Schouten: mensen wereldwijd inspireren om vaker te kiezen voor lekker, plantaardig en bewust eten – zonder concessies te hoeven maken.

Lees HIER een reportage over Schouten Europe in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Meat&Co.