×

'We maken impact met wat er elke avond op het bord ligt'

Donderdag 26 juni 2025
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Duurzaamheid wordt bij Schouten Europe – Specialist in Plantbased Protein met hoofdletters geschreven. Niet alleen vanwege de innovatieve ‘groene’ producten die ontwikkeld worden bij het familiebedrijf, maar juist ook vanwege het karakter van de Brabantse fabrikant van vlees- en visalternatieven. “Ons pa was eind jaren ’80 al bezig met een duurzaam voedselsysteem. Hij vond  dat mens en dier niet moesten concurreren voor hetzelfde voedsel. Hij ging ermee aan de slag en rond 1990 hadden we al onze eerste vleesalternatieven. De markt is sindsdien veranderd, maar de insteek is feitelijk hetzelfde gebleven”, zegt sales manager Peter Schouten.

Peter Schouten is binnen Schouten Europe onder meer verantwoordelijk voor de sales en weet zodoende wat de huidige markt wenst. “De reden bij consumenten om voor vleesvervangers te kiezen, loopt uiteen. Vleesalternatieven hadden lange tijd een geitenwollensokkenimago, maar dat is gelukkig verleden tijd. De één kiest voor minder vlees uit milieuoverwegingen, de ander juist vanwege dierenwelzijn en weer een ander maakt die keuze uit gezondheidsoverwegingen. Sinds het Klimaatakkoord van Parijs (2015) zijn overheden ook anders gaan handelen. Maar eetgewoonten veranderen is enorm moeilijk”, weet Schouten.

“Als wij in Nederland stamppot eten, dan doen we dat toch het liefst met spekjes en rookworst. Daarom roepen wij ook niet: ‘Eet nooit meer vlees.’ Maar als je zin hebt in een biefstuk, koop dan een goede. En eet vaker plantaardig. Daarbij geldt dat het product gewoon lekker moet zijn. Doordat wij al 35 jaar uiteenlopende producten ontwikkelen, slagen wij hier niet alleen in, maar doen we dit ook nog eens op een wijze die zeer duurzaam is, met een footprint die vele malen lager ligt dan bij de productie van vlees.”

Einde aan wildgroei
Desalniettemin stelt Schouten vast dat de verkoop van (plantbased) vleesalternatieven in het supermarktschap stagneert. “Dat is niet per definitie erg voor ons als bedrijf”, zegt hij. “De afgelopen tien jaar zag je een wildgroei van startups die met geld van derden en onrealistische verwachtingen de markt betraden. De markt voor plantaardige alternatieven is zich nu weer aan het normaliseren, waarbij de producenten die tien jaar geleden ook al actief waren inmiddels een groter stukje van dezelfde taart weten te bemachtigen. Teveel spelers op een relatief kleine markt is niet duurzaam gebleken. En 30 procent groei per jaar is niet realistisch. Zeker nieuwkomers hebben de kansen overschat.”

“In de veronderstelling dat consumenten massaal voor plantbased zouden kiezen, is er veel minder gekeken naar of een product smaakvol was of een goede textuur had. Maar als je de consument zover krijgt om een vleesalternatief te kopen, dan moet het smakelijk zijn. Anders raak je ‘m voor enige periode kwijt. Dat geldt zeker voor de oudere doelgroep, die toch al minder snel voor een vleesalternatief kiest”, vervolgt Schouten.

Risicospreiding is daarom mede het devies bij Schouten Europe. De Benelux geldt als thuismarkt, maar het bedrijf levert en ontwikkelt (op maat) voor klanten in meer dan vijftig landen. “In het Midden-Oosten moeten producten hoger op smaak zijn dan bijvoorbeeld in Frankrijk”, verduidelijkt Danara Lammers, sinds 3,5 jaar als productontwikkelaar werkzaam bij Schouten Europe. “Lokale verschillen zijn van belang en daar moet je als productontwikkelaar rekening mee houden. Minder zout is bijvoorbeeld in Nederland heel belangrijk, maar in andere delen van de wereld nog geen issue. Zoals we in Nederland liever niet al te pittige producten hebben en in andere landen juist wel. Hoever we daarin gaan, ligt aan de volumes die een klant afneemt. Bij grotere volumes zijn wij uitstekend in staat om klantspecifieke recepturen te produceren.”

Lekker én duurzaam
Jongeren staan bijna altijd open voor vleesalternatieven, stellen ze bij Schouten Europe. Lammers: “Maar lekker moet ook duurzaam en gezond zijn. Onze sector komt soms negatief naar voren, omdat veel producten ‘highly processed’ zijn. Maar binnen Schouten kijken wij heel nadrukkelijk naar de ingrediënten die we gebruiken, zoals hele peulvruchten in plaats van verwerkte peulvruchten. We stoppen er niet zomaar alles in om een product goed op smaak te krijgen”, zegt Lammers.

Schouten en Lammers zijn bekend met de recente publicatie in medisch tijdschrift The Lancet naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 125.000 Britten, die tien jaar lang met regelmaat vlees- en zuivelvervangers gebruikten. Zij zagen hun kans op een voortijdige dood met 12 procent verhoogd worden ten opzichte van vleeseters. Schouten: “Ik durf te stellen dat onze producten gezonder zijn dan een boomstammetje of grillworst die je in de supermarkt koopt. Voor vleesvervangers is het moeilijk concurreren met een mager kipfiletje, maar teveel rood vlees of vleeswaren – die ook allemaal bewerkt zijn – zijn echt niet per definitie gezonder dan onze vleesalternatieven.”

Lees HIER de volledige reportage bij Schouten Europe in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Meat&Co.