×

Nieuwe uitgave Meat & Co ligt (bijna) op de deurmat

Tuesday September 13, 2022
Back to overview
Share this article
Op vrijdag 16 september verschijnt een nieuwe uitgave van vaktijdschrift Meat & Co. Deze editie bevat een special over slicing en industriële snijmachines. De coverstory komt voor rekening van FoodLine System, dat het merkengamma heeft uitgebreid met Themis. De toepassing van de gepatenteerde WRT-technologie die het Italiaanse bedrijf heeft ontwikkeld, maakt hergebruik van productieafval en afvalwater mogelijk.

“Zeventig tot negentig procent van het afval- en slachtwater kan weer worden gezuiverd tot demiwater en zo’n tien tot dertig procent van het productieafval wordt gevormd tot een droog restproduct. De WRT-technologie is revolutionair! De eerste slachthuizen hebben al enthousiast gereageerd”, vertelt sales manager Pascal Derksen van FoodLine System.

IB Food-Machines
IB Food-Machines op Urk is vertegenwoordiger van een vijftiental machinemerken voor de vis-, vlees- en pluimveeverwerkende industrie. Twee van deze merken zijn Borncut en MIVEG, dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van geautomatiseerde machines voor het maken van spiesjes met vlees, vis, kip, fruit, groenten of veganproducten. “Het unieke rijgproces zorgt voor een ambachtelijke uitstraling, terwijl het handwerk juist volledig wordt geautomatiseerd”, vertelt sales director Jan Willem Vermeulen van IB Food-Machines.
 
Elpress
Tijdens IFFA 2022 in Frankfurt presenteerde Elpress een drietal innovaties waarmee de hygiëne en reiniging in een voedselverwerkende productiefaciliteit objectief meetbaar en geautomatiseerd kunnen worden: Hygienic Print, Logging op Satelliet en een geautomatiseerde kratcontrole. “De foutmarges gaan omlaag, terwijl alle data verwerkt kan worden in het management- of kwaliteitssysteem. De eerste pilots zijn afgerond en onze klanten zijn erg enthousiast’, zegt Roel de Valk, die bij Elpress verantwoordelijk is voor innovatie en ontwikkeling.
 
Chr. Hansen
Al duizenden jaren voeren mensen een strijd tegen voedselbederf, onder andere door gebruik te maken van fermentatie. Moderne hulpmiddelen helpen ons tegenwoordig gelukkig om vlees en vleeswaren – daarmee ook onszelf – te beschermen door middel van het gerichte gebruik van geselecteerde micro-organismen. Chr. Hansen beschrijft in deze uitgave de werkwijze en technologie hierachter en biedt onze lezers een gedetailleerde achtergrond over fermentatie.

Casestudy Sismatec bij Nico to Meat
Toen Nice to Meat enkele jaren geleden op zoek ging naar een duurzame oplossing voor het slicen en snijden van haar vleeswaren, werd de horecaslagerij uit Almere door Sismatec gewezen op de mogelijkheden van de Divider startUp van Treif. “De startUp is de kleinste industriële slicer binnen het gamma van Treif. Ideaal voor vleesverwerkers zoals Nice to Meat, die hun snijproces deels willen automatiseren zonder in te boeten op de ambachtelijke uitstraling van hun vleeswaren”, vertelt accountmanager Martin Braamhaar van Sismatec.
 
Dossier Brazilië
De Braziliaanse vleessector doet een beroep op de Europese Unie om de Europese markt open te stellen voor varkensvlees uit het Zuid-Amerikaanse land. Daarbovenop laat Brazilië weten in de startblokken te staan om het ‘export-vacuüm’ op te vullen dat de Nederlandse eiwitbranche mogelijk moet laten als de plannen van het kabinet doorgaan om twintig tot 30 procent van de (vee)boeren te ruimen. “Er zouden geen grenzen voor food mogen bestaan, want er is een groeiende vraag wereldwijd naar veilig en kwalitatief goed voedsel. Door protectionisme van de EU is export van ons varkensvlees echter onmogelijk”, aldus president Ricardo Santin van ABPA.
 
Bettcher
Steeds meer Nederlandse slachthuizen en vleesverwerkende bedrijven kiezen voor de trimmers van Bettcher. Sinds het Amerikaanse merk anderhalf jaar geleden is afgestapt van een dealernetwerk en het de verkoop in ons land zelf in de hand heeft genomen, is een forse groei waarneembaar. “Sinds 2020 is het aantal Bettcher-trimmers dat in Nederland wordt gebruikt ruim verzesvoudigd. Het belangrijkste doel is om nu het heerschap te krijgen op de Nederlandse markt”, vertelt Senior Customer Advisor Herald Siemerink van Bettcher.