‘Dankzij Weber kunnen we snijden zonder lange omsteltijden’

Tuesday June 17, 2025
Weber Food Technology. “Dankzij de machines van Weber zijn we in staat om veel verschillende producten te snijden zonder lange omsteltijden. Dat is een vereiste binnen onze productie”, stelt directeur-eigenaar Bart Aarnink van Aarnink Vleeswaren.
“Flexibiliteit is bij ons prioriteit nummer één”, vervolgt Bart, de tweede generatie Aarnink binnen het familiebedrijf dat door zijn 73-jarige vader – en slager – Ton werd opgericht. “Mijn vader begon met een eigen winkel en heeft ons bedrijf op- en uitgebouwd tot wat het nu is. We maken bij Aarnink Vleeswaren kwaliteitsproducten waarbij we het ambachtelijke karakter van de vleeswaren willen nabootsen. We zijn marktleider binnen ons marktsegment. We onderscheiden ons door een breed pakket vleeswaren, met de smaak van vroeger en met een bijbehorende service die kenmerkend is voor een familiebedrijf.”
Flexibiliteit en variëteit
De huidige markt – zeker in de foodservice – vraagt om flexibiliteit en een variëteit van producten. “Vanochtend besteld, vanavond in huis. Vanmiddag besteld, morgen in huis. Als er mooi weer wordt voorspeld, dan willen klanten hun aanbod snel kunnen aanpassen of uitbreiden voor een bepaalde tijdsperiode. Hetzelfde geldt voor actieweken of evenementen. Wij hanteren korte lijnen en ontzorgen onze klanten door een diversiteit van producten, die we ook nog eens snel kunnen leveren”, benadrukt Bart.
Toonbeeld van die hoogwaardige service is het gegeven dat Aarnink Vleeswaren dagelijks 650 tot 700 artikelnummers ‘realtime heeft openstaan’ voor klanten om te bestellen. “Ons aanbod loopt zeer uiteen, met stuksverpakkingen, tweeplaksverpakkingen, verpakkingen van 80 gram, 200 gram, 500 gram, één kilo, maar ook complete snijpalen”, vertelt Bart. “Bij sommige klanten komen vijf tot zes keer per week, anderen bestellen één of twee keer per maand. Wij kennen de markt en weten hoe we deze moeten bedienen. Er zijn in Nederland niet zoveel vleesfabrikanten die de foodservice bedienen zoals wij dat doen, laat staan dat ze het nog willen. In de basis hebben wij een heel breed pakket, uiteenlopend van kleine porties van 80 gram tot wel 100 kilo. Die flexibiliteit maakt ons uniek.”
Kort op de bal spelen
En vergt een machinepark dat hierbij hoort, weet René Kamsteeg, managing director van Weber Benelux. “Downtime is onwenselijk bij Aarnink, dus wensen zij machinebouwers die kort op de bal kunnen spelen door hen oplossingen te bieden waarmee zij geholpen zijn. Zij hebben gigantisch veel producten die ze willen snijden en slicen zonder lange omsteltijden. De operator voert een ander menu in en de lijn kan weer draaien. We hebben in totaal acht lijnen van Weber staan: vijf lijnen met de Weber 305, één lijn met de Weber 404 en twee grote lijnen met de Weber 604, met daarachter de Pickerrobot. Voor de volledige procesbesturing en -bewaking hebben we gekozen voor Twaka, passion in food software. Hun software stuurt al onze processen in de fabriek aan.”
Aarnink Vleeswaren heeft door de jaren heen een flinke automatiseringsslag gemaakt. Bart: “Voorheen hadden we drie losse lijnen voor onze 500 grams- en 1 kiloverpakkingen. Veel handwerk en dus een relatief laag rendement. Sinds we onze productie geautomatiseerd hebben, draaien we meer kilo’s en meer verschillende verpakkingen per uur – met minder mensen. We begonnen ooit met een slicer van Weber en van nog twee andere merken. Op het gebied van slicing ging Weber een stuk verder dan die andere merken. Hun kennis en kunde zijn uitstekend. Zij blijven de machines ook continu doorontwikkelen.”
“We zijn naar Weber toegegaan en hebben hen aangegeven dat we al onze producten – rauw, gekookt, gefermenteerd et cetera – voortaan op één lijn wilden verwerken”, vervolgt Bart. “We hebben een pickingstest gedaan en waren meteen enthousiast. We hebben drie (manuele) lijnen kunnen weghalen en ze vervangen door één lijn. We produceren nu veel meer en flexibeler, met 60 procent minder personeel dan in de oude situatie. Wij zijn gewoon enorm te spreken over de samenwerking met Weber.”
Lees HIER de volledige casestudy over Weber Food Technology in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Meat&Co
Aarnink Vleeswaren produceert dagelijks tussen de 650 en 700 verschillende artikelen voor retail, horeca, slagerijen en foodservice. Dit vergt een hoge mate van flexibiliteit in de productie. Daarom vertrouwt het Lochemse vleesbedrijf voor het snijden, portioneren en verpakken van de vleeswaren op de oplossingen van
“Flexibiliteit is bij ons prioriteit nummer één”, vervolgt Bart, de tweede generatie Aarnink binnen het familiebedrijf dat door zijn 73-jarige vader – en slager – Ton werd opgericht. “Mijn vader begon met een eigen winkel en heeft ons bedrijf op- en uitgebouwd tot wat het nu is. We maken bij Aarnink Vleeswaren kwaliteitsproducten waarbij we het ambachtelijke karakter van de vleeswaren willen nabootsen. We zijn marktleider binnen ons marktsegment. We onderscheiden ons door een breed pakket vleeswaren, met de smaak van vroeger en met een bijbehorende service die kenmerkend is voor een familiebedrijf.”
Flexibiliteit en variëteit
De huidige markt – zeker in de foodservice – vraagt om flexibiliteit en een variëteit van producten. “Vanochtend besteld, vanavond in huis. Vanmiddag besteld, morgen in huis. Als er mooi weer wordt voorspeld, dan willen klanten hun aanbod snel kunnen aanpassen of uitbreiden voor een bepaalde tijdsperiode. Hetzelfde geldt voor actieweken of evenementen. Wij hanteren korte lijnen en ontzorgen onze klanten door een diversiteit van producten, die we ook nog eens snel kunnen leveren”, benadrukt Bart.
Toonbeeld van die hoogwaardige service is het gegeven dat Aarnink Vleeswaren dagelijks 650 tot 700 artikelnummers ‘realtime heeft openstaan’ voor klanten om te bestellen. “Ons aanbod loopt zeer uiteen, met stuksverpakkingen, tweeplaksverpakkingen, verpakkingen van 80 gram, 200 gram, 500 gram, één kilo, maar ook complete snijpalen”, vertelt Bart. “Bij sommige klanten komen vijf tot zes keer per week, anderen bestellen één of twee keer per maand. Wij kennen de markt en weten hoe we deze moeten bedienen. Er zijn in Nederland niet zoveel vleesfabrikanten die de foodservice bedienen zoals wij dat doen, laat staan dat ze het nog willen. In de basis hebben wij een heel breed pakket, uiteenlopend van kleine porties van 80 gram tot wel 100 kilo. Die flexibiliteit maakt ons uniek.”
Kort op de bal spelen
En vergt een machinepark dat hierbij hoort, weet René Kamsteeg, managing director van Weber Benelux. “Downtime is onwenselijk bij Aarnink, dus wensen zij machinebouwers die kort op de bal kunnen spelen door hen oplossingen te bieden waarmee zij geholpen zijn. Zij hebben gigantisch veel producten die ze willen snijden en slicen zonder lange omsteltijden. De operator voert een ander menu in en de lijn kan weer draaien. We hebben in totaal acht lijnen van Weber staan: vijf lijnen met de Weber 305, één lijn met de Weber 404 en twee grote lijnen met de Weber 604, met daarachter de Pickerrobot. Voor de volledige procesbesturing en -bewaking hebben we gekozen voor Twaka, passion in food software. Hun software stuurt al onze processen in de fabriek aan.”
Aarnink Vleeswaren heeft door de jaren heen een flinke automatiseringsslag gemaakt. Bart: “Voorheen hadden we drie losse lijnen voor onze 500 grams- en 1 kiloverpakkingen. Veel handwerk en dus een relatief laag rendement. Sinds we onze productie geautomatiseerd hebben, draaien we meer kilo’s en meer verschillende verpakkingen per uur – met minder mensen. We begonnen ooit met een slicer van Weber en van nog twee andere merken. Op het gebied van slicing ging Weber een stuk verder dan die andere merken. Hun kennis en kunde zijn uitstekend. Zij blijven de machines ook continu doorontwikkelen.”
“We zijn naar Weber toegegaan en hebben hen aangegeven dat we al onze producten – rauw, gekookt, gefermenteerd et cetera – voortaan op één lijn wilden verwerken”, vervolgt Bart. “We hebben een pickingstest gedaan en waren meteen enthousiast. We hebben drie (manuele) lijnen kunnen weghalen en ze vervangen door één lijn. We produceren nu veel meer en flexibeler, met 60 procent minder personeel dan in de oude situatie. Wij zijn gewoon enorm te spreken over de samenwerking met Weber.”
Lees HIER de volledige casestudy over Weber Food Technology in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Meat&Co