×

'Vegetariërs vinden geen voldoening in het schap'

Donderdag 04 januari 2024
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Het aantal vegetariërs dat tevreden is met de keuze aan voedselproducten die voor hen beschikbaar zijn, is dramatisch gedaald, blijkt uit de bevindingen van nieuw onderzoek in opdracht van Ingredient Communications. Uit een online enquête onder duizend consumenten in de VS en Groot-Brittannië blijkt de tevredenheid in vijf jaar tijd fors te zijn gedaald. Veganisten zijn daarentegen positiever dan in 2018.
 

In de Verenigde Staten is de netto tevredenheid onder vegetariërs gedaald van +38% in 2018 naar -10% nu, een negatieve schommeling van 48%. In Groot-Brittannië heeft de tevredenheid onder vegetariërs inmiddels een negatieve schommeling van 35% ondergaan, van +55% in 2018 naar +20% in de laatste enquête. In schril contrast staat de tevredenheid onder veganisten. Die is gemiddeld gestegen van +2% in 2018 naar +17% vandaag. De tevredenheid onder Amerikaanse veganisten bedraagt ​​nu -3%, tegenover -9% in 2018. Onder Britse veganisten bedraagt ​​de tevredenheid +25%, vergeleken met +28% vijf jaar eerder.
 
Al dan niet aantrekkelijk
Het onderzoek werd in september 2023 uitgevoerd door marktonderzoeksexperts van SurveyGoo, die respondenten ook vroegen naar hun perceptie van specifieke plantaardige producten. De bevindingen bieden enkele mogelijke aanwijzingen waarom de ontevredenheid onder vegetariërs steeds hoger wordt. Op de vraag hoe aantrekkelijk ze plantaardige vleesproducten vonden, zei 95% van de veganistische respondenten dat ze er lekker uitzagen, vergeleken met 56% van de vegetariërs. Ondertussen zei 91% van de veganisten dat ze alternatieve zuivelproducten aantrekkelijk vonden, vergeleken met 60% van de vegetariërs.
 
Richard Clarke, Managing Director van Ingredient Communications, merkte op: “De hoge mate van ontevredenheid en de dalende tevredenheidscijfers onder vegetariërs duiden op een zorgwekkende trend die nader onderzoek behoeft. Van bijzonder belang is dat minder vegetariërs plantaardig vlees en zuivelproducten aantrekkelijk vinden. Dit zou kunnen helpen verklaren waarom de netto tevredenheid onder deze consumenten zoveel lager is.” Hij voegde eraan toe: “De vraag moet gesteld worden: hebben merken en retailers in de haast om 100% plantaardig te gaan de behoeften van vegetariërs verwaarloosd, die doorgaans graag zuivel- en eieringrediënten eten? Zo ja, zijn meer hybride producten dan het antwoord?”