×

Anuga 2019 neemt voorschot op de toekomst van food

Donderdag 06 juni 2019
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Anuga viert begin oktober haar 100-jarig jubileum. Onder de noemer ‘tien vakbeurzen in één’ profileert Anuga zich andermaal als de grootste foodvakbeurs van Europa, die van 5 tot en met 9 oktober plaatsvindt in Köln Messe. Anuga Meat neemt een belangrijke positie in tijdens het tweejaarlijkse evenement, met honderden exposanten uit de internationale vleesindustrie die bezoekers kennis laten maken met de laatste ontwikkelingen op het gebied van vleesproducten, -productie en -vervangers. “Deze editie staat in het teken van ons jubileum, maar onze slogan ‘Taste to the Future’ zullen we meer dan waarmaken”, vertelt vicepresident Anne Schumacher van Anuga.
 
Tijdens een speciaal belegde persconferentie in de Foodhallen Amsterdam nam de beursorganisatie deze week samen met enkele foodspecialisten en zo’n vijftig vakjournalisten uit alle delen van Europa alvast een voorschot op de toekomst. “Trends, specifieke thema’s en de te verwachten ontwikkelingen staan al honderd jaar centraal op Anuga. In essentie verandert er dus niets”, vervolgt Schumacher. “De ontwikkelingen van nu zijn echter heel anders dan in 1919. Daar spelen we dus ook op in. Veel bedrijven houden zich bezig met het vraagstuk hoe in de toekomst voldoende voedsel beschikbaar is voor tien miljard mensen. Met Anuga Horizon 2050 zullen wij bedrijven en professionals een platform bieden om hun ideeën te presenteren. Anuga Horizon bestaat uit paneldiscussies, pitches en presentaties van keynote speakers. Iedereen ziet de oplossing anders.”
 
Beleving en emotie
Directeur Franz-Martin Rausch van de BVLH, het samenwerkingsverband van de Duitse levensmiddelenindustrie, geeft aan dat technologie en digitalisering een grote invloed zullen hebben op food, maar hij onderstreept dat beleving en emotie aspecten blijven ‘die nooit door techniek verdreven zullen worden’. “Meer interactie, meer informatie en meer communicatie ja, maar zeker ook meer emotie. Vooral de wijze van e-commerce zal veranderen. Uiteraard blijven we online pizza’s en boodschappen bestellen, maar mensen willen een product nog steeds willen ervaren. Food is bij uitstek een emotieproduct. Daarnaast zullen winkels nog meer met loyaltyprogramma’s gaan werken om consumenten aan zich te binden.”

Dat onderschrijft Stefanie Sabet van de Duitse Federatie voor de Food en Drankindustrie (SVE). “Anuga draait om eten. Dus zien, proeven en ruiken. Het gaat om de toegevoegde waarde die je met digitalisering en techniek kan toevoegen aan een product. Voedselveiligheid blijft een terugkerend thema. Labels zijn betrouwbaarder te maken omdat de techniek het mogelijk maakt om een product tot aan de bron en de wijze van verwerking (slacht, plukken, oogsten et cetera) te herleiden.”
 
Politieke agenda
Volgens Rausch wordt de politieke agenda de komende tien jaar niet gedomineerd door techniek, maar door drie ontwikkelingen die zowel landelijk als Europees een ‘passend antwoord’ behoeven. “De reductie van suiker, vet en zout in convenience producten, verbetering van dierenwelzijn en de reductie van voedselverspilling domineren de politieke agenda”, schetst Rausch. “De reductie van met name suiker en zout is iets voor de lange termijn, want mensen zijn de huidige smaken gewend. Je zult dus alternatieven moeten ontwikkelen voor met name kinderen, voor wie die minder zoute en zoete smaken dan het nieuwe normaal zullen worden. En vetreductie is nodig voor een gezondere levensstijl”, gaat hij verder. “Door de beeldvorming in de media zouden we er bijna anders over gaan denken, maar op het gebied van dierenwelzijn wordt in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk al heel veel gedaan. Maar er zullen in Europees verband nog veel meer programma’s worden ontwikkeld. En dan is er nog voedselverspilling. Dit vergt de nodige innovatie van eigenlijk de gehele keten, maar zeker ook de verpakkingsindustrie. Hoe kun je voedsel zo aanbieden dat er bijna niets overblijft en hoe kun je ervoor zorgen dat niet verkocht voedsel niet weggegooid hoeft te worden?”
 
Sabet vult aan: “Vlees blijft écht wel onderdeel uitmaken van ons dieet, maar mensen zullen een nieuwe balans zoeken. Ook met het oog op het voedingsvraagstuk in combinatie met een groeiende wereldbevolking. Sowieso zullen veel maatregelen van landelijke overheden en de Europese Unie geënt zijn op minder vlees eten vanwege de CO2-reductie.”
 
Honderdjarig jubileum
Anuga verwacht tussen zaterdag 5 en woensdag 9 oktober zo’n 165.000 bezoekers te verwelkomen. Ruim negentig procent van hen is afkomstig uit het buitenland. Zij kunnen in Köln Messe kennismaken met meer dan 7.400 standhouders uit alle windstreken, die over tien ‘vakbeurzen’ (zoals Anuga Meat, Anuga Bread & Bakery, Anuga Frozen Food en Anuga Organic) worden verdeeld. “De industrie zal leidend blijven in hoe de foodsector zich blijft ontwikkelen. Onze slogan is niet voor niets ‘Taste to the Future’. Op Anuga 2019 worden de nieuwste ontwikkelingen op allerlei gebied gepresenteerd op tien verschillende vakbeurzen, maar onder één dak.” En het jubileum? “Honderd jaar is een lange tijd. Er zullen een aantal special events plaatsvinden, waarbij we aan de hand van foto’s, presentaties en video’s zullen terugblikken op onze rijke geschiedenis”, vertelt Schumacher tot slot.

Meer over Anuga 2019 in uitgave 4 van vaktijdschrift Meat & Co.

FOTO V.L.N.R.: Franz-Martin Rausch (BVLH), Anne Schumacher (Köln Messe), Tania Higgins (presentatrice), Christopher Sanderson (The Future Laboratory) en Stefanie Sabet (BVE) tijdens de persconferentie in Amsterdam.