×

'Eerlijke voedselprijzen' thema ontbijtsessie Foodvalley

Donderdag 21 maart 2019
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Voedselprijzen in veel westerse landen zijn relatief laag. Dankzij hightech cold storage en efficiënte logistiek, maar ook omdat retailers de prijzen van de producten tegen een zo laag mogelijke prijs in de schappen leggen. Dat is leuk voor de consument, maar de lage prijzen zetten de productiekosten onder druk, wat weer gevolgen heeft voor eerlijke handel en duurzaamheid. Dit wordt besproken tijdens de Foodvalley Breakfast Session True Pricing of Food op 17 april.
 
De winsten zijn bovendien vaak ongelijk over de voedselketen verdeeld, waardoor het voor boeren moeilijk wordt om hun brood te verdienen. Mensen worden zich echter meer bewust van klimaatverandering, milieukwesties en het belang van duurzaamheid en eerlijke handel. Het thema reële prijzen voor voedingsmiddelen staat daarom volop in de belangstelling. Tijdens deze ontbijtsessie geven Willy Baltussen (Wageningen University & Research), Florian Reuter (True Price) en Timmo Terpstra (Koffiebranderij Peeze) hun visie op het thema.
 
‘Echte en eerlijke prijs'
Wageningen Economic Research en True Price zijn, samen met Stichting Bionext, betrokken bij de publiek-private samenwerking 'Echte en eerlijke prijs'. Dit onderzoeksproject biedt transparantie over de prijs van duurzame voedingsmiddelen bij elke stap in de keten. Volgens Wageningen University & Research kan het project bijdragen aan “de transitie van de voedselproductieketen van primair financieel efficiënt naar sociaal inclusief met duurzame, eerlijke en betaalbare voedingsmiddelen voor iedereen".
 
Peeze
Voor Peeze zijn duurzaamheid en eerlijke handel erg belangrijk. Het koffiebedrijf werkt samen met een leverancier die alleen koffiebonen koopt op plantages die de 10 Global Compact-principes respecteren die door de Verenigde Naties worden verdedigd. Deze 10 principes zijn synoniem met eerlijke handelspraktijken. Bovendien levert Peeze een actieve bijdrage door boeren op te leiden over landbouwmethoden en goede bedrijfspraktijken. Bovendien hebben alle koffieplantages een certificaat van duurzaamheid ontvangen. Ze zijn voorzien van het Rainforest Alliance-label, het Max Havelaar-label of het BIO-label.