Mora neemt producten uit stal Novi-Plus op in assortiment
Dinsdag 30 april 2019
De producten worden onder andere door Mora onder eigen keurmerk 'Beter Welzijn' verkocht. Evert-Jan Sturkenboom, inkoper vlees, vis en groenten bij Van Geloven: "We kopen zoveel mogelijk duurzame stromen in die een plus opleveren en qua criteria passen binnen de scope van ons welzijnskeurmerk 'Beter Welzijn'. De Novi-Plus moederdieren voldoen aan die criteria. De stevige beet van de filet is een prachtig product voor de verwerking van heerlijke gemaksproducten zoals in de nieuwe producten Mora Crispy Chick’n burgers en strips." Jurjën Kuipers vult aan: “Producten van stevig, langzaam gegroeid vlees met een goede smaak en beet.”
Duurzaamheidslabel NoviPlus
Het concept NoviPlus van de vereniging Novi-Pluim ontwikkelt zich in een hoog tempo. Samen met pluimveeslachterij Remkes in Epe, diverse ngo’s en de Universiteit Wageningen is dit concept in 2015 gepresenteerd. Binnen het NoviPlus-concept moeten zowel de vermeerderaars als de transporteur en slachterij Remkes aan criteria van dierenwelzijn én duurzaamheid voldoen. Een bonussysteem op basis van dierwelzijnscriteria maakt deel uit van het concept en is voor de vermeerderaar een positieve stimulans binnen het concept. Kiwa audit jaarlijks het concept.
Slachterij Remkes verwerkt de NoviPlus kippen en zet die af als vers- of gekookt product in diverse business to business-kanalen. De bovenwettelijke conceptgaranties bieden mogelijkheden voor de afzet van eigen concept.