×

CMO wil meer transparantie over halalkeurmerken

Monday February 11, 2019
Back to overview
Share this article
Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) wil dat meer transparantie wordt betracht in de manier waarop consumenten worden geïnformeerd over de manier waarop vlees (halal) is geslacht. Door een veelvoud aan logo's en keurmerken op vleesverpakkingen, is volgens de CMO onduidelijk of vlees ook daadweklijk halal is.

Voorzitter Halil Karaaslan van de CMO laat tegenover de NOS weten: "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Er is volgens de CMO, dat bijna 400 moskeeën vertegenwoordigt, vooral onduidelijkheid over hoe het vlees is geslacht; met of zonder verdoving. Onder moslims zijn uiteenlopende visies over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. En het vlees dus al dan niet halal genoemd mag worden.