×

Vee&Logistiek Nederland start publiekscampagne RESPECT

Woensdag 18 mei 2022
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Vee&Logistiek Nederland is publiekscampagne gestart onder de titel ‘RESPECT’. Centraal in de campagne staat de website www.respectvee.nl. Daarnaast faciliteert Vee&Logistiek Nederland haar leden met onder meer stickers, shirts en vlaggen om RESPECT voor dieren, feiten en (vak)mensen op een opvallende en duidelijke manier uit te dragen. Consumenten worden via diverse (online) kanalen geïnformeerd over de respectvolle wijze waarop leden van Vee&Logistiek Nederland werken. “Om respect te krijgen, moet je laten zien wat je doet, waarom je het doet en niet in de laatste plaats: hoe je het doet”, aldus voorzitter Helma Lodders van Vee&Logistiek.
 
“Draagvlak leidt tot bestaansrecht, een ‘license to act’. In ‘RESPECT’-video’s volgen we veehouders, veehandelaren, veeverzamelaars en transporteurs op de voet”, legt Lodders uit. “Wat gebeurt er in de stallen met de dieren? Hoe is het contact tussen de veehouder en de handelaar? Welke emoties maakt het werk los? Hoe gaan veehouders en transporteurs met dieren om? Wat doen ze om de diervriendelijkheid te borgen? Kortom: wat beweegt ze om dit passievolle werk uit te voeren? Wie respect geeft, ontvangt respect."
Lodders vervolgt: "Respect is dé basis voor verbinding. Respect voor dieren, feiten en (vak)mensen. En dat is precies wat veehandelaren en -transporteurs dagelijks doen.”

Intimidatie
Volgens Lodders is het zorgwekkend dat chauffeurs onderweg soms worden geconfronteerd met negatieve reacties van burgers: “Onze chauffeurs bereiden ieder transport met zorg voor om er zeker van te zijn dat de dieren tijdens het vervoer zo comfortabel en diervriendelijk mogelijk reizen. Activisten die de veehouderij uit Nederland willen bannen steken hun ongenoegen over veetransporten niet onder stoelen of banken. Afkeurende gebaren onderweg zijn nog tot daaraantoe; ernstiger wordt het als het transport moedwillig wordt gehinderd, met alle gevaren van dien.”

Proactieve communicatie
Volgens Lodders past de RESPECT campagne in het huidige tijdsbeeld waarin de agrarische sector en het platteland zich nadrukkelijker manifesteren. ‘Kijk naar het succes van BoerBurgerBeweging en POV/The Pig Story. We moeten vertellen, uitleggen waar we voor staan als Vee&Logistiek Nederland. Wie niet uitgesproken is, raakt uitgesproken.”